I boka nevner jeg såvidt R. Meredith Belbin. Her er noen ord om ham.
Firmaet BelBin Associates er et britisk rådgivningsfirma, grunnlagt og ledet av R. Meredith Belbin. Han er antagelig mest kjent for teamrolle-teoriene sine, men teoriene hans om ledelse er også ganske fascinerende.
I Management Teams – Why They Succeed or Fail beskriver Belbin hvordan teamrollene ble til – blant annet ved å studere hvordan gupper med forskjellige personligheter løste oppgaver i en svært avansert variant av brettspillet Monopol.
Belbin som organisasjonsteoretiker er spennende i seg selv. Han er ganske uerbødig, mener at ledelse ofte er mer i veien enn til nytte og legger stor vekt på at teams med medlemmer som er interessert i og skjønner det de driver med i stor grad kan holde det gående på egen hånd.
BelBin Associates arrangerer seminar hvert oddetallsår, og det kan bare anbefales. Jeg vil dog advare – selv om seminarene legger vekt på at folk skal bli kjent med hverandre, er det ikke som seminarene i HR Norge – BelBins seminarer krever at deltakerne har en viss faglig kompertanse. De faglige diskusjonene blir gjerne deretter, og briter er veldig glad i mennesker som mestrer det å være uenig med stil.
Og apropos det. Hovedoppgava mi gikk ut på å undersøke om Belbins teamroller kunne beskrives ut fra Big 5. Det kan de, og det gir støtte for at teorien hans har et godt faglig fundament. Belbin leste oppgava mi. og han ble ikke blid.
Han begynte med å rose den, som briter gjør — den var omhyggelig og grundig og faglig og fullstendig overflødig.
Folk går rundt og sier (I England snakker de faktisk om Belbin, varemerket hans er stort der) at akk, bare denne Belbin hadde vært psykolog.
Så slo han i bordet.
Men jeg er psykolog. Jeg disputerte til doktorgrad i geriontologi i 1945. Jeg er bare ikke interessert i å beskrive personlighet med åtte desimalers nøyaktighet!
I og med at hovedoppgava mi endte med en matrise for å regne om fra Big 5 til Belbin, hadde jeg et amatørmessig, umodent håp om at han kunne være interessert i å betale en slant for resultatene. Som man forstår var det ikke interessant.
Men etter salven ble han blid igjen, og vi er på god fot. Medarbeiderne hans er selvsagt interessert i å måle personlighet med åtte desimalers nøyaktighet. Han vet at de bruker disse metodene han misliker i utvikling av Interplace, ekspersystemet som BelBin Associates selger. Men han liker det ikke.